Jak zwykle w miarę jedzenia rośnie apetyt i już nie wystarczają nam sylaby….chcemy dźwięków, które dadzą się zinterpretować….chcemy usłyszeć: Nie, Baba, Mama, Tata….i wiele innych.
Między 12-14 a 18- 20 miesiącem następuje sensytywny okres rozwoju reakcji mózgu na słowo, ponieważ dziecko staje się coraz bardziej mobilne dostarczając sobie, tym samym nowych doświadczeń, bodźców, kontaktów, coraz odważniej nadaje i odbiera sytuacje komunikacyjne, podchodzi do przedmiotów, osób, doskonale radzi sobie z chwytaniem oraz manipulacją i nie pozostaje nic innego, jak to wszystko powoli zacząć NAZYWAĆ i oto powstaje nam etap wyrazu huuuura!
Ciekawostka
To ogromny skok rozwojowy między słowem, a przedmiotem, dzieje się tak, ponieważ mózg dziecka: skanuje obraz całego przedmiotu, a nie jego części składniowe.
Dziecko do tworzenia pierwszych wyrazów wykorzystuje zlepki sylab otwartych, łącząc z samogłoskami spółgłoski dwuwargowe, wargowo-zębowe, środkowojęzykowe i tylnojęzykowe, a tych których nie potrafi jeszcze realizować zastępuje łatwiejszymi, czyli tymi, z którymi świetnie sobie radzi.
Ciekawostka
Dziecko po 12 miesiącu rozumie już kilka słów, a niektóre źródła mówią o liczbie 70! Są to głównie rzeczowniki: nazwy osób, przedmiotów, ale też zwroty społeczne, jak pa pa, cześć, oczywiście nie wszystkie potrafi wypowiedzieć i ma do tego prawo.
Zapamiętaj!
Stwarzaj sytuacje i mów do dziecka krótkimi zdaniami o prawidłowej budowie gramatycznej, ponieważ:
A. dostarczysz prawidłowych wzorców językowych,
B. pobudzisz intencjonalność, a tym samym usprawnisz rozumienie,
C. przyspieszysz umiejętność tworzenia prawidłowych nazw,
D. rozbudzisz chęć poznawania.
Jeśli Twoje dziecko:
– nie wykazuje zainteresowania nowymi przedmiotami,
– występuje mały zasób słów i od kilku tygodni nie zauważasz zmian,
– nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
– nie wykazuje reakcji na bodźce dźwiękowe i słuchowe,
– nie posiada intencji komunikacyjnej,
Koniecznie umów się na konsultacje logopedyczną / neurologopedyczną‼️