Jak to jest z tym ssaniem?

Jak to jest z tym ssaniem?

Ssanie jest rytmiczną funkcją, którą steruje ośrodkowy układ nerwowy, umiejscowiony w pniu mózgu. Jest odruchem pierwotnym występującym u wszystkich ssaków. Rozwija się w 32 tygodniu, literatura podaje, że w 36 tygodniu jest już w pełni aktywnym odruchem, lecz kiedy odruch ssania jest gotowy informuje nas dziecko, jego gotowość podjęcia koordynacji ssania – połykania – oddychania, a nie literatura, lekarz, pielęgniarka, logopeda. Pamiętaj o tym!

3 główne zadania ssania to:

✅ ZASPOKAJANIE najważniejszej potrzeby niemowlaka, czyli  głodu.

Kto z nas nie lubi jeść, zwłaszcza coś co bardzo lubimy lub jemy okazjonalnie, aż ślinka cieknie na samą myśl wymyślnej potrawy, czy, jak w moim przypadku ciastka z płynną czekoladą…już język, ślinianki pracują. Niemowlę zrobi wszystko, jeśli tylko będzie mogło wydolnościowo, zaspokoić swój głód.

✅ URUCHAMIANIE odruchu uspokojenia się.

Kiedy nie wiemy dlaczego niemowlę płacze, bo dopiero co jadło, pielucha przebrana, nie ma oznak bólowych na ciele, to 99% populacji pomyśli, że ostatnią deską ratunku jest pierś lub danie mu smoczka uspokajacza. Bardzo dobrze!

Smoczek nie jest złem koniecznym…

✅ POPRAWIANIE parametrów medycznych, takich, jak wyrównanie rytmu serca, ciśnienia krwi. Prowokuje produkcję naturalnych składników przeciwbólowych w mózgu niemowlaka. Zaspakajając jego dwie wcześniejsze potrzeby, uzyskamy wartości, które niemowlak potrzebuje do prawidłowego rozwoju.

???? Mechanizm ssania:

???? Mięśnie warg –  luźne, ale szczelnie przylegające do piersi/smoczka, działają, jak przyssawka.

???? Żuchwa – napędza pracę mięśni aparatu artykulacyjnego, podczas ssania żuchwa unosi się, a z nią środek języka prowokując, tym samym mechanizm kompresji, a następnie obniża się.

Kompresja to nacisk, wywołujący ruchy języka w kierunku podniebienia twardego.

???? Język – ułożony płasko, czubek języka odgrywa funkcję stabilizacji, środek języka wklęśnięty, a brzegi języka delikatnie podnoszą się, tak aby, jak najlepiej objąć sutek/ smoczek. 

Do trzeciego miesiąca język wypełnia całą jamę ustną.

???? Podciśnienie – dzięki niemu dziecko zasysa. Uzyskując, tym samym prawidłowy odruch ssania. W konsekwencji pobiera pokarm z sutka/smoczka.

Największe podciśnienie tworzy się wtedy, gdy tylna część języka odkleja się od podniebienia twardego. Ilość zassań uzależniona jest od dziecka, wahają się od 1 do 30, zwracając uwagę na pauzę. 

???? Rytm ssania ➡ oddychania  ➡ połykania

Koordynacja powyższej triady następuje, gdy zachowana jest kolejność, sekwencja: ssanie, następnie połknięcie i wydech.

???? Ciekawostka

2 -3 miesiąc następuje intensywny okres odruchu ssania. To czas kiedy dziecko potrzebuje ssania najwięcej. Nie chce się odkleić od piersi albo smoczek w buzi jest przez długi okres w ciągu doby.

Możemy spotkać się z dwoma określeniami ssania:

❌ odżywcze podczas, którego następuje rytmiczne, cykliczne ruchy: ssania – połykania – oddychania.

❌ nieodżywcze, nie przynosi walorów odżywczych, związane jest z ssaniem i oddychaniem, do takiego ssania zaliczamy ssanie smoczka, paluszków, kciuka.

Ssanie nieodżywcze jest niekiedy potrzebne, aby asystować w rozwoju ssania odżywczego.

Podsumowanie ssania to:

  • Jedna z pierwszych czynności organizmu.
  • Koordynacja trzech elementów: ssania – połykania – oddychania.

Jeśli Twoje dziecko ma kłopot z połączeniem powyższych składniowych, ssanie jest nierytmiczne, szybko się męczy, zasypia lub denerwuje się  podczas ssania, z kącików ust wypływa mu mleko, słyszysz „cmokanie” podczas karmienia, umów się na konsultację do logopedy lub doradcy laktacyjnego.

Ważne !

Wędzidełko podjęzykowe – znacząca jest jego długość, grubość i to, jaki nadaje kształt językowi. Będąc na oddziale poproś o konsultację wędzidełka u swojego niemowlaka, jeśli nie ma takiej możliwości, a masz wątpliwości, co do jego długości, umów się na konsultację do neurologopedy, logopedy lub doradcy laktacyjnego.

O autorze

Joanna Muzykiewicz

Fascynuje mnie praca z niemowlakiem oraz małym dzieckiem. 👶
Chciałabym Ci pokazać, że wspomaganie, a czasem tylko asystowanie jest prostsze niż myślisz, że dziecko nie potrzebuje najdroższych akcesorii czy zabawek, tylko dobrze nacelowanych działań.😎

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Twój koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0