Mowa jest najbardziej emocjonującym etapem rozwojowym dziecka, zwłaszcza dla rodziców, którzy czekają na pierwsze dźwięki, samogłoski, sylaby, wyrazy, zdania…
Dzięki mowie otwiera się świat: pytań, odpowiedzi, rozumienia, komunikacji, zakazów, nakazów, interakcji…. a wszystko to, daje duże przyspieszenie w uczeniu się dziecka.
Jak to się dzieje?
Lewa półkula = mowa, w której znajdują się:
- ruchowy ośrodek mowy Broca – dzięki niemu wyrażamy myśli za pomocą mowy, odpowiada za formy gramatyczne
- czuciowy ośrodek mowy Wernickiego – dzięki niemu rozumiemy docierającą do nas mowę, odpowiada za semantykę, czyli znaczenie słów. Prawa półkola = prozodia, czyli melodyka wypowiedzi, w jej skład wchodzi akcent, modulacja i intonacja
Ciekawostka
Przebieg procesu rozumienia mowy: dźwięki Mowy – narząd słuchu – droga słuchowa – ośrodek czuciowy mowy Wernickiego – dźwięk przekształcany jest w słowa – następuje rozumienie mowy
Przebieg nadawania mowy: nasza myśl – ośrodek Wernickiego – przesył informacji pęczkiem łukowatym – ośrodek Broca – pierwotna kora mózgowa „nadająca” – ruchy mięśni twarzy, języka, żuchwy, krtani – wypowiadamy słowa, które chcemy powiedzieć
Ośrodek Wernickiego położony jest na skrzyżowaniu dróg: czuciowo-słuchowej, wzrokowej i dotykowej – to idealne miejsce na przechowywanie słownictwa.
Ośrodek Broca położony jest w płacie czołowym, odpowiada za składnie, ale też pomaga przy planowaniu, porządkowaniu, myśleniu logicznym i nabywaniu reguł.
Zapamiętaj!
1. Ośrodek Wernickiego rozwija się wcześniej niż ośrodek Broca = stąd u dziecka występuje w pierwszym etapie lepsze rozumienie usłyszanych słów niż ich nadawane czy powtarzanie.
2. Mów do dziecka, nazywaj co robisz, wskazuj przedmioty, osoby, zjawiska, ponieważ dzięki temu stymulujesz mózgowe ośrodki słuchu i mowy, ale też ośrodek emocji i przede wszystkim więź społeczną.