Rozwój mowy – wpływ natury

Geny hmm?
Ewidentne jest to, że dzieci, które zaczęły mówić wcześniej, łatwiej wchodzą w interakcję, szybciej rozumieją otaczający świat oraz oznajmiają swoje potrzeby.

A co na to nauka ?

Oj bardzo obszernie opisuje literatura wszystkie indywidualne różnice w rozwoju mowy…aby wszystko stało się czytelne, można je podzielić na dwie części. Na część o wpływie natury i o wpływie kultury, o którym będzie w następnym poście.

Mówiąc o naturalnym aspekcie mamy na myśli: rolę genów – tak samo, jak w przypadku koloru oczu, czy włosów u dziecka, to samo można powiedzieć o genach, ponieważ one również kształtują aspekt językowy wszystkich etapów nabywania języka, płeć – przekonanie w społeczeństwie cały czas istnieje, że dziewczynki szybciej zaczynają mówić, mają większy zasób słów, jednak….prawda jest taka, że:
A. patrząc globalnie zauważmy większą różnicę między chłopcem a dziewczynką, niż dziećmi tej samej płci, bo jeśli chodzi o zasób słownika i rozumienie jest u obu płci na podobnym poziomie,
B. badania obrazowe pokazują, że komunikacja werbalna u chłopców obejmuje lewą półkole, a u dziewczynek komunikacja rozłożona jest na obie półkule,
C. psycholodzy stwierdzili, że nie chodzi tu o czas poświęcany stymulacji inny dla chłopca, a inny dla dziewczynki, tylko o to, że neurobiolodzy udowodnili, że znacząca jest różnica przetwarzania informacji przez mózg docierających do dziewczynki, a inny dla chłopca. U dziewczynek na dźwięki mowy lepiej reaguje lewa półkula, a u chłopców prawa, zwłaszcza na początkowym etapie rozwoju,
D. ośrodki mowy Wernickiego i Broca u dziewczynek są większe, a dokładna analiza wykazała, że neuronów jest więcej, a dendryty są dłuższe zwłaszcza w ośrodku Wernickiego,
E. lewa półkula mózgu = ośrodek czuciowy i ruchowy mowy u dziewczynek rozwija się szybciej.

Wniosek nasuwa się sam, tam gdzie mamy większy obszar mózgu , bardziej rozbudowany, więcej neuronów, to przekłada się na większą sprawność językową.

Zapamiętaj!
Lewa półkula = mowa, w której znajdują się:
– ruchowy ośrodek mowy Broca,
– czuciowy ośrodek mowy Wernickiego.

O autorze

Joanna Muzykiewicz

Fascynuje mnie praca z niemowlakiem oraz małym dzieckiem. 👶
Chciałabym Ci pokazać, że wspomaganie, a czasem tylko asystowanie jest prostsze niż myślisz, że dziecko nie potrzebuje najdroższych akcesorii czy zabawek, tylko dobrze nacelowanych działań.😎

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Twój koszyk0
Brak produktów w koszyku!
Kontynuuj zakupy
0